Založ si blog

Ako ovplyvňuje strava Vašu náladu a psychiku

Už sa vám niekedy stalo, keď ste si dali dielik čokolády či zákusok, zaplavil vás pocit spokojnosti, ukľudnenia a šťastia? Ak ste v strese alebo smútku, dokážu vám nejaké potraviny krátkodobo zlepšiť náladu však? Stáva sa Vám, že ak nemáte pár hodín jedlo ste podráždený, nervózny a následne keď sa najete ste pokojný a kľudný? Myslím si, že tieto situácie zažil asi každý. Okrem tohto uvedomenia je aj faktom, že 90% serotonínu (hormón šťastia) sa tvorí v črevách. Preto niet pochýb, že strava má vplyv na našu psychiku a náladu. Pri tomto presne platí: sme to čo jeme. Poďme sa pozrieť najprv na potraviny, ktoré negatívne ovplyvňujú našu psychiku, vytvárajú závislosť a potom sa pozrieme na riešenie.

Jedlo, ktoré zjeme ovplyvňuje našu náladu 3 spôsobmi. Prvým z nich je schopnosť vytvoriť v tele hormón dopamín (hormón odmeny, cítite sa spokojne, odľahčene, bezstarostne). Druhý spôsob je, že ovplyvňujú zloženie nášho mikrobiomu (črevné chrobáky) a tretím spôsobom je prudké zvyšovanie hladiny cukru v krvi.

1.     Dopamín – hormón odmeny

Potraviny, kvôli ktorým sa v mozgu vytvára dopamín, teda hormón po ktorom cítite „uspokojenie“, sú priemyselne spracované potraviny s vysokým obsahom cukru, tuku a soli. Potravinársky priemysel veľmi dobre vie čo robí. Nejde teda o potraviny, ktoré rastú v prírode, ale ide o potraviny, ktoré vznikli v chemickom laboratóriu pod mikroskopom. Jedná sa o koláče, čokolády, zákusky, cukrovinky, slané pochutiny, pečivo z bielej pšeničnej múky a ďalšie výrobky z nej ako rôzne buchty. Priemyselne spracované výrobky z bielej pšeničnej múky sú návykové preto, pretože obsahujú silne koncentrovaný lepok. Ešte horšie sú kombinácie: cukor a tuk (čokoláda, nutela, kexíky…) alebo rafinovaný cukor a biela pšeničná múka teda lepok (donut, croissant, wafle, palacinky…) Keď skonzumujeme tieto potraviny, v mozgu sa vytvorí dopamín a stávate sa na nich závislí. Ako pri každej droge po chvíľke užívania príde pád. Na scénu príde pocit viny, mentálna hmla, poruchy koncentrácie, nesústredenosť.

2.     Mikrobiom – črevné chrobáky

V našom črevnom trakte, prevažne v hrubom čreve, máme 4 základne druhy „chrobákov“: baktérie, vírusy, parazity a kvasinky. Ak sú nami dobre nakŕmené, odmenia sa nám dobrým črevným zdravým a aj dobrou náladou. Ak však sa nám v dôsledku nevhodnej stravy premnožia parazity a kvasinky, začne sa to prejavovať na našom zdraví a začnú sa pohrávať aj s našou psychikou. Okrem týchto črevných chrobákov, je črevo pomocou blúdivého nervu prepojené s mozgom, čo má takisto veľmi významný vplyv na to čo si naložíme na tanier a teda na našu náladu. Črevo s mozgom komunikuje a dokáže tak ovplyvňovať naše emócie. A v neposlednom rade sa skrz črevo vstrebávajú látky do krvi, čo má takisto vplyv na našu skladbu taniera.

Priemyselne spracované potraviny ničia tých „dobrých“ črevných chrobákov, pretože sú chudobné na vlákninu a sú kyselinotvorné. Veľká konzumácia rafinovaného cukru a výrobkov z bielej pšeničnej múky (čo je takisto cukor) kŕmi parazity a kvasinky. Zoberte si príklad: v kysnutom ceste kvasí cukor a vďaka tomu tam sú kvasinky, čiže logicky, ak budete konzumovať veľa cukru, premnožia sa kvasinky a iné parazity aj vo vašom čreve. A oni si pýtajú stále viac a viac cukru.

Nevhodnou stravou narušíme rovnováhu medzi črevnými chrobákmi. Dôjde k premnoženiu „zlých“ chrobákov, bude sa posielať do mozgu správa: „jedz ďalej to čo nám chutí“ a navyše v drvivej väčšine prípadov dôjde k zvýšeniu priepustnosti čreva. Cez črevo sa teda budú dostávať toxíny a škodlivé chemikálie do krvi. Samozrejme okrem zmeny psychiky, to má za následok tráviace problémy, kožné problémy, zápaly, oslabený imunitný systém a v podstate takmer všetky choroby tu majú začiatok.

3.     Hladina cukru v krvi

Ak chcete mať stabilnú náladu, potrebujete si udržovať stabilnú hladinu cukru v krvi. Ak skonzumujete vysoko sacharidové jedlo, teda rafinovaný cukor a spracovaný lepok, prudko sa vám zvýši hladinu cukru v krvi. Vtedy musí slinivka (pankreas) rýchlo vytvoriť veľa inzulínu, ktorý cukor dopraví do bunky. Pre telo je to veľký šok. Keďže sa z takéhoto jedla rýchlo vstrebe cukor do krvi, ste znovu hladní – sú to prázdne kalórie, ktoré nemajú žiadny benefit. S rýchlo a vysoko zvýšenou hladinou cukru v krvi sa najprv môže dostaviť pocit energie a „uspokojenia“ no po čase príde pád. Nastúpi únava a negatívne pocity. Nadmernou konzumáciou nekvalitných vysoko sacharidových jedál si môžete narušiť hladinu hormónov leptín a grelín, ktoré sú zodpovedné za pocit hladu a sýtosti. Inými slovami sa budete prejedať a budete mať obrovské nutkania na niečo „cukrové“ – či už výrobky z rafinovaného cukru ako napr. čokoláda alebo priemyselne spracované potraviny s lepkom ako napríklad donuty, buchty, koláče.

Záver: ako ste si mohli všimnúť, točíme sa okolo tých istých potravín. Ja som iba 3 rôznymi spôsobmi vysvetlil ako negatívne ovplyvňujú naše fyzické zdravie a aj duševné zdravie. Jedná sa teda o priemyselne spracované potraviny s vysokým obsahom cukru, tuku a soli a ich vzájomné kombinácie, výrobky kde je vo veľkej koncentrácii obsiahnutá biela pšeničná múka, teda lepok. Konkrétne: čokolády, kexíky, koláče, salámy, šunky, paštéty, klobásy, kečup, horčica, majonézy, buchty, croisanty, čipsy, tyčinky, solené pražené arašidy, nekvalitné cestoviny, nekvalitný chlieb.

Vymeňte ich za prírodné a teda prirodzené potraviny. Kroky, ktoré odporúčam urobiť:

1.     Prestaňte konzumovať vyššie spomínané potraviny

2.     Komplexne a systémovo si očistite telo pomocou bylinných zmesí

3.     Zaraďte do jedálnička viac surového ovocia, zeleniny, celozrnných výrobkov, orechov, semiačok a bylín

4.     Dodržiavajte pitný režim

5.     Pravidelne sa hýbte a odpočívajte

Postupne sa učte vykonávať týchto 5 bodov. Odmenou Vám za to bude plné zdravie, energia, vitalita a stabilná pozitívna nálada.

V prípade akýchkoľvek otázok ma neváhajte kontaktovať.

S prianím krásneho dňa

Matej Mravec

Kalkulačka na biologický vek a aktivovaná voda

02.05.2023

Biologický vek má pre nás väčšiu výpovednú hodnotu ako ten chronologický (počet rokov). Biologický vek je ten, ktorý odzrkadľuje skutočný stav nášho zdravia. Aktivovaná voda je voda, ktorá sa nachádza priamo v bunkách. Nedá sa doplňať pitným režimom, ani iným spôsobom. Aktivovanú vodu môžeme poznať pod pojmom živá voda, pretože rozhoduje o dĺžke nášho [...]

Zásadotvorné a kyselinotvorné potraviny – zrozumiteľné vysvetlenie

05.04.2023

V zdravom ľudskom organizme panuje acidobázická rovnováha. V tomto článku si vysvetlíme, prečo máme toľko ťažkostí.

Vplyv kofeínu na Vaše zdravie – možné negatívne účinky a komplexné vysvetlenie

06.03.2023

Poviem Vám úprimne, že k štúdiu kofeínu a jeho vplyvu na zdravie ma priviedlo moje telo. Čoraz častejšie som začal mať rôzne príznaky ako potenie, zúženie ciev, studené ruky, kolísajúca energia, bolesti hlavy, časté močenie a zhoršená pokožka. Dlho som nechcel pripustiť, že k tomu môže prispievať aj kofeín. Zvykol som piť dlhé roky 2-3 šálky malého espressa [...]

nemecko letisko lietadlo mníchov aktivisti klíma

Klimatickí aktivisti ochromili prevádzku mníchovského letiska

18.05.2024 08:30

Aktivisti sa prilepili k ploche pristávacej dráhy, prichádzajúce lety boli preto presmerované na iné letiská.

Houston, texas, búrky

Z Houstonu po ničivých búrkach hlásia sedem obetí

18.05.2024 08:25

Obytné oblasti mesta boli plné popadaných stromov a elektrického vedenia.

SR premiér Fico atentát stav Kaliňák BBX

Tri dni po atentáte na Fica: Čo zatiaľ vieme? Otázky a odpovede, premiér ostáva na JIS, atentátnik ide pred súd

18.05.2024 07:00

Premiérov stav je stále vážny, súd bude rozhodovať o väzbe pre útočníka. Zatiaľ to viac ako na upokojenie vyzerá na pokračujúcu polarizáciu.

zlodej, krádež, lúpež, zlodeji, kradnutie

Fontána di Trevi aj Eiffelova veža. Pozrite si rebríček krajín, kde si treba dať najväčší pozor na vreckárov

18.05.2024 06:00

Britskí odborníci zostavili tzv. Európsky index vreckových krádeží. Pri ktorých turistických atrakciách sa najviac kradne?

matejmravec

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 4
Celková čítanosť: 16593x
Priemerná čítanosť článkov: 4148x

Autor blogu

Kategórie